Brev:
Spiser for meget
9. november 2010
Alder:
13 mdr.
Spiser for meget
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål vedr. spisning. Vores søn på snart 13 mdr. har ingen stopklods når det gælder spisning.
Vi bliver nødt til at stoppe ham, og det er de også begyndt på i vuggestuen på eget initiativ, da de sagde han spiste for fire.
Men nogle gange er vi i tvivl om, hvor meget mad han skal have, vi vil jeg heller i fornægte ham maden, bare sådan lige prøve at lære ham at føle mæthedsfornemmelse, men er i tvivl om hvordan?
Det er også et problem med at få ro når far og jeg spiser, han spiser meget hurtigt og så sidder han og råber på mad hele tiden - trods det han lige har spist en stor portion. Vi har tidligere nok lavet den fejl, at give ham lidt af vores mad, trods det at han burde være mæt, for at få lidt ro på. Men nu prøver vi at ignore hans råben, men det er svært.
I hverdagene når vi dog ikke at spise sammen, da han er sulten kl. 16.30 (så vi spiser lidt senere), han bliver hentet kl. 15.00. Han kommer i seng kl. 18, hvor han får en flaske på 150 ml.
Hvordan får vi mere ro på måltiderne, så vi slipper for hans råben? Vi øver os i at sidde alle tre og ikke kikke på ham hele tiden når ham spiser, men prøver at få snakket sammen, så han ser at mor og far hygger sig ved måltidet.
Til sidst, hvornår kan man forlange at han selv kan tage maden op med ske? Vi putter maden på skeen og den fører han selv op til munden og så ligger han selv skeen igen. I vuggestuen lød, det lidt som om det var et problem, da han bliver utålmodig, hvis det ikke går stærkt nok og spiser med hænderne.
Mange hilsner,
Augusts mor