Spiser for meget

9. november 2010

Alder:
13 mdr.

Spiser for meget

Hej Helen.

Jeg har et spørgsmål vedr. spisning. Vores søn på snart 13 mdr. har ingen stopklods når det gælder spisning.
Vi bliver nødt til at stoppe ham, og det er de også begyndt på i vuggestuen på eget initiativ, da de sagde han spiste for fire.

Men nogle gange er vi i tvivl om, hvor meget mad han skal have, vi vil jeg heller i fornægte ham maden, bare sådan lige prøve at lære ham at føle mæthedsfornemmelse, men er i tvivl om hvordan?

Det er også et problem med at få ro når far og jeg spiser, han spiser meget hurtigt og så sidder han og råber på mad hele tiden - trods det han lige har spist en stor portion. Vi har tidligere nok lavet den fejl, at give ham lidt af vores mad, trods det at han burde være mæt, for at få lidt ro på. Men nu prøver vi at ignore hans ...

Annonce

... råben, men det er svært.

I hverdagene når vi dog ikke at spise sammen, da han er sulten kl. 16.30 (så vi spiser lidt senere), han bliver hentet kl. 15.00. Han kommer i seng kl. 18, hvor han får en flaske på 150 ml.

Hvordan får vi mere ro på måltiderne, så vi slipper for hans råben? Vi øver os i at sidde alle tre og ikke kikke på ham hele tiden når ham spiser, men prøver at få snakket sammen, så han ser at mor og far hygger sig ved måltidet.

Til sidst, hvornår kan man forlange at han selv kan tage maden op med ske? Vi putter maden på skeen og den fører han selv op til munden og så ligger han selv skeen igen. I vuggestuen lød, det lidt som om det var et problem, da han bliver utålmodig, hvis det ikke går stærkt nok og spiser med hænderne.

Mange hilsner,
Augusts mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder